Изграждането на дизайнерските форми за безпилотния летателен апарат (дрон), "Архит" (Archytas), е започнало в Hellenic Aerospace Industry (HAI). До края на февруари 2023 г. тяхното изграждане ще бъде завършено, тогава ще започне изграждането на оригиналния гръцки дрон!

След завършване на изграждането му ще има тестови полети, проверки, сертифициране, остойностяване на алтернативни типове устройства и поемане от EAB на поръчки за производство на самолети от потребители.

През изминалото тримесечие успешно са били извършени тестови полети на мащабирания самолет, както в режим на конвенционално, така и във вертикално излитане съобщава greekcitytimes.com.

Министърът на финансите, г-н Христос Стайкурас, по отношение на напредъка на проекта „Архитас“, посочил, че: „Преди около 2 години, опит за установяване на сътрудничество между Министерството на финансите, Hellenic Aerospace Industry (EAB), Университета Аристотел на Солун, Тракийския университет Демокрит и Тесалийския университет.

"Целта е по-широкият публичен сектор да стане проектант и производител на дрон системи. През периода до днес с финансиране от Министерството на финансите е структурирана програма „Архит“.

"Програмата има за цел проектирането и промишленото производство на система за безпилотни летателни апарати (дронове – UAV) с множество приложения и видове.

"Изпълнението на програмата "Архит" - Archytas започна на 1 септември 2021 г.

"Според тримесечния доклад на властите, това национално усилие напредва с почти абсолютна последователност спрямо планирането.

"По-конкретно, през последните три месеца бяха извършени успешно тестови полети на мащабирания самолет, както по конвенционален начин, така и в режим на вертикално излитане и кацане, и по този начин неговият окончателен, детайлен проект е към завършване.

По същото време:

  • Продължават доставките на необходимите материали и оборудване.
  • Изграждането на специалната зона и промишлената производствена линия напредва.

"Започва изграждането на проектираните форми. През започналото тримесечие (до края на февруари 2023 г.) ще приключи изграждането им и към края му ще започне изграждането на прототипа на устройството.

"След завършване на изграждането му предстоят тестови полети, проверки, сертифициране, остойностяване на алтернативни типове превозни средства и HAI поемане на поръчки за производство на самолети от клиенти.

"По този начин считаме, че вече можем да призовем гръцкото предприемачество, което произвежда или желае да произвежда необходимите материали и устройства за самолети, с международна конкурентоспособност по отношение на качество и цени, да координира действията си с HAI.

„Следователно нашата стабилна политическа воля, последователният ход на работа, надеждността, ефективността и ефикасността на участниците формират основата на Министерството на финансите да реши да финансира проектирането на втори, по-сложен безпилотен летателен апарат. Свързани съобщения ще последва в началото на 2023 г.

„Следователно, развитието в тази изключително важна област показва, че гърците искат и могат да направят нашата родина по-силна във всички аспекти“.

Гръцки експерти казват, че Archytas използва технология, използвана от САЩ в уникалния изтребител от пето поколение, F-35B, който може да излита и каца вертикално.

Според Jane’s Defense, UAV използва един двигател, задвижващ тласкащо витло за хоризонтален полет. Възможностите за VTOL се осигуряват от четири електрически задвижвани витла, разположени върху надлъжните греди, свързващи крилата с отрицателната V-опашка.

Archytas разполага с колесник под формата на четири подпори, предназначени да увеличат максимално издръжливостта на полет чрез създаване на минимално съпротивление.

UAV, който ще има множество роли, може да се използва от въоръжените сили, както и от агенциите за гражданска защита.

Той ще се използва за наблюдение, сигурност и по-специализирани мисии и „ще бъде „Око в небето“, чиито технологични характеристики ще позволят на служителите на място да получат цялата информация, от която се нуждаят“, каза Кирос Якинтос, професор по катедрата по машинно инженерство в университета Аристотел в Солун, който отговаря за проекта.

Проектът е кръстен на древногръцкия философ, математик, астроном, държавник и стратег Архит, който е бил учен от Питагорейската школа и известен като основател на математическата механика, както и добър приятел на Платон.